czwartek, 1 sierpnia 2013

Poffertjes - holenderskie racuszki




Poffertjes, czyli typowe holenderskie racuszki. Sprzedawane w Holandii na każdym jarmarku, podawane z dodatkiem dużej ilości cukru pudru i z masłem, czasami z syropem klonowym, miodem lub świeżymi owocami. Poffertjes powinno smażyć się na specjalnej patelni z maleńkimi wgłębieniami. Ponieważ jej nie mam (jeszcze) nakładałam łyżką małe porcje na zwykłą teflonową patelnię. W oryginalnym przepisie używa się mąki pszennej pomieszanej z gryczaną. Ponieważ jej nie miałam użyłam mąki żytniej razowej. Bardzo polecam!


Składniki:
  • 30 g świeżych drożdży
  • 500 ml mleka + 6 łyżek mleka do rozpuszczenia drożdży
  • 2 jajka
  • 6 łyżek cukru
  • 100 g rozpuszczonego masła
  • 250 g mąki pszennej
  • 250 g mąki razowej żytniej
Dodatki :
  • masło (opcjonalnie)
  • cukier puder

Drożdże rozpuścić w 6 łyżkach letniego mleka, dodać jajka, pozostałe mleko i wymieszać trzepaczką. Dodać cukier, mąkę i roztopione masło, dokładnie wymieszać i odstawić na około 40 minut do godziny do wyrośnięcia.

Wyrośnięte ciasto energicznie wymieszać i nakładać łyżką małe porcje na patelnię posmarowaną odrobiną oleju (na patelni do poffertjes lekko natłuszczamy każde wgłębienie).

Smażyć z każdej strony aż racuszki staną się rumiane. Podawać posypane obficie cukrem pudrem, ew. z masłem lub z dowolnie wybranymi dodatkami.



Smacznego!